lørdag 13. mars 2010

Hjemmejatt

Denne uken har Sturla vært borte siden onsdag morgen og kommer ikke hjem før natt til mandag. Så guttungen og jeg er alene hjemme denne helgen. Så langt i dag har vi sett Lilo & Stitch, ryddet litt, tørket støv, hatt putekrig, laget pannekaker og slappet av til litt barne-TV. Ganske hyggelig og rolig dag så langt med andre ord. Hvis jeg orker skal vi ut og gå en tur etterpå, men været har vært merkelig i dag. Alt fra strålende sol til snøvær! Så vi får se.

I går skulle jeg skrive en liten liste over noen få ting jeg ønsket meg eller ville kjøpe meg den nærmeste tiden. Uhm, listen ble ikke så liten. Den kom vel opp i 21 punkter. Noen av punktene er billige og lette å skaffe, andre er i andre enden av skalaen. Nå som jeg endelig begynner å få litt mer orden på huset er det på tide å få inn litt forskjellig interiør som både gjør huset mer praktisk og mye mer hjemmekoselig. Nå skal det sies at jeg aldri har vært spesielt interessert i interiør før, men det vekker en helt annen interesse når man har bruk for en del forskjellige ting og samtidig har tid til å sette seg inn i hva som finnes.

Alltid tidligere når jeg har hatt et akutt behov for noe, har jeg alltid bare tatt det første og beste. Mest på grunn av tidsklemmen, jeg har jo alltid hatt både jobb og skole som tar veldig mye tid, og de siste årene har jeg hatt barn i tillegg, og det tar jo ikke akkurat lite med tid det heller. I tillegg har jeg hatt for vane å bruke veldig lite penger på ting jeg har lyst på, rett og slett fordi jeg har hatt lite penger å rutte med og dermed blir livet mye lettere å leve hvis man ikke hele tiden utsetter seg for fristelser.

Etter at jeg flyttet sist gang ble jeg ganske minimalistisk rettet også, rett og slett fordi jeg vet vi skal flytte igjen og det blir myyye å bære på! Dessuten liker jeg ikke rot og dårlig plass, og synes det er direkte deilig å få ting på plass eller å få det jeg ser på som unyttig ut av huset. Det er en egen tilfredsstillelse i det. Og selv om jeg nå har lyst til å pynte opp hjemme i huset så kjøper jeg ikke pynt som ikke har noen nytteverdi!

Nå som jeg er høygravid har jeg fri fra både studier og jobb, og det er god grobunn for mange forskjellige typisk jentete interesser. Interiør, hudpleie, produkter som er økologiske, miljøvennelige og ikke dyretestede, klær osv.

Mange av disse interessene har forresten dukket opp i "bolker" under eksamenslesing tidligere. Det er jo tiden da man helst vil gjøre alt annet enn å lese de samme tingene om igjen og om igjen, og lar seg distrahere lett! Eller, jeg lar meg distrahere lett :)

Tilbake til listen som inspirerte dette innlegget: jeg tenkte jeg skulle bruke småtingene på listen som små belønninger til meg selv etterhvert, fordi jeg istedenfor å bare sløve rundt og gjøre ting jeg har lyst til bruker tiden min på nødvendig rydding, vasking, organisering, (kjedelige) innkjøp, bleieskift, papirarbeid osv. Jeg tar igjen alt som har blitt utsatt og utsatt tidligere. Og belønninger inspirerer, som de fleste vet :) De større tingene som går under "lyst på"-kategorien skal på ønskelisten for bursdagen min i sommer. Og de lyst på/trenger-tingene må diskuteres med vikingen og så får vi gå til anskaffelse av dem etterhvert som vi finner noe vi blir enige om.

Alt i alt gleder jeg meg til å se hvordan huset blir om noen måneder! Vi har brukt flere år på å pusse opp alt fra grunnen av, og har levd i et kontinuerlig kaos hele tiden. Når hjemmet gir deg følelsen av å bo på en byggeplass og at hjemmet bare er en lagerplass, en mellomstasjon, og ikke et hjem, da er det noe feil. Og slik har det vært hos oss lenge. Jeg begynner å se lyset i tunnelen! Hipp hurra for en lys fremtid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar